Kampania bohater – Jan Brzechwa patronem
program edukacyjno - wychowawczy realizowany przy Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Giżycku
W roku szkolnym 2008/2009 zrodziła się idea nadania imienia Ośrodkowi Szkolno -Wychowawczemu w Giżycku i rozpoczęta została procedura wyboru patrona. Realizacja związanych z nią zadań zaplanowana została na dwa lata, tak by ostateczne efekty i ich wdrożenie zbiegły się z obchodami 40-lecia placówki tj. na 2010 rok.
W wyniku podjętych działań została wyłoniona i zaprezentowana w kwietniu 2009 r. kandydatura Jana Brzechwy, jako oficjalnego patrona Ośrodka. Wybraliśmy osobę, która będzie symbolizowała naszą placówkę.
Wszystkie dzieci wierzą, że celem życia jest radość. To dzięki niej mogą zapomnieć o wszystkim, co przykre. Dlatego w literaturze, a przede wszystkim w poezji dziecięcej, najlepszą formą kontaktu z dzieckiem jest atmosfera zabawy. Tak też pojmował poezję dla dzieci Jan Brzechwa. Jego wiersze poprzez radosną zabawę uczą. Zasłużył sobie Jan Brzechwa na patronat naszej placówki, ale równocześnie zasłużyli sobie na niego nasi uczniowie.
Program edukacyjny „Kampania bohater – Jan Brzechwa patronem" został opracowany w celu przybliżenia sylwetki i twórczości Jana Brzechwy oraz wywołania wśród dzieci i młodzieży zainteresowania twórczością literacką pisarza. Skierowany on jest do uczniów zespołów edukacyjnych, szkoły podstawowej, gimnazjum i zasadniczej szkoły zawodowej naszego Ośrodka.
Adresaci programu:
Uczniowie SOSW w Giżycku
Czas realizacji:
IX 2009 – VI 2010 r.
Koordynatorzy programu:
Marzena Orłowska
Małgorzata Klimiuk
Barbara Jaczyńska
Katarzyna Miciukiewicz
Cele główny
- przybliżenie sylwetki i twórczości Jana Brzechwy
Cele projektu
- promowanie idei wyboru i nadania patrona placówce
- poszerzenie wiedzy na temat życia i twórczości Jana Brzechwy
- doskonalenie umiejętności czytania i recytacji
- promowanie dziecięcej poezji
- wyzwalanie twórczej aktywności ( werbalnej, plastycznej, ruchowej)
- promowanie różnorakich uzdolnień uczniów i przygotowanie do publicznych wystąpień
- doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji
- włączenie wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców w przygotowania do nadania Ośrodkowi imienia
Spodziewane efekty
Uczniowie:
- znają życie i twórczość Jana Brzechwy
- identyfikują poznane utwory z postacią autora
- wyrabiają nawyk czytania, doskonalą technikę czytania, rozwijają sposób pięknego czytania i umiejętność czytania ze zrozumieniem
- nabywają umiejętność poszukiwania materiałów w różnych źródłach wiedzy
- wykorzystują w praktyce zdobyte informacje
- rozwijają swoje zainteresowania czytelnicze, teatralne, plastyczne, wokalne
- rozwijają inwencję i pomysłowość podczas projektowania i realizacji różnorodnych form działalności
- kształtują wrażliwość, empatię i tolerancję w oparciu o wartości płynące z twórczości patrona
Lp. |
Zadanie |
Termin realizacji |
Odpowiedzialny |
Uwagi |
Tydzień głośnego czytania |
wrzesień |
nauczyciele uczący j.polskiego |
|
|
2. |
Działalność Akademii Jana Brzechwy w internacie |
wrzesień - czerwiec |
K.Miciukiewicz |
Zał. plan pracy internatu |
3. |
Wojewódzki Konkurs Pięknego Czytania „Sztuka Słowa” |
październik |
M.Orłowska M.Jankowska - Lichacz |
|
4. |
Poranki z Brzechwą |
październik - maj |
nauczyciel bibliotekarz wychowawcy klas |
szkoła podstawowa zespoły edukacyjne |
5. |
Konkurs recytatorski dla uczniów zespołów edukacyjnych szkoły podstawowej |
listopad |
D.Szczęsna J.Andrusziewicz I.Duda M.Klimuk |
|
6. |
Konkurs literacki „Wierszyk dla…” |
I półrocze |
E.Kobielska |
gimnazjum szkoła zawodowa |
7. |
„W krainie Jana Brzechwy” – półzimowisko dla uczniów zespołów terapeutycznych |
styczeń |
K.Andrzejewska |
|
8. |
Szkolny Konkurs plastyczny „Bajkowy świat Brzechwy” |
luty |
B.Jaczyńska M.Orłowska M.Jankowska - Lichacz |
|
9. |
Ogólnopolski konkurs plastyczny „Bajkowy świat Brzechwy” dla SOSW im. J.Brzechwy |
luty |
B.Jaczyńska M.Orłowska M.Jankowska - Lichacz |
finał w ramach Dnia Teatru |
10. |
Bieg Brzechwy – mini gra terenowa |
marzec |
C.Broszkowski |
przywitanie wiosny |
11. |
Konkurs wiedzy o życiu i twórczości Jana Brzechwy
|
luty - maj |
I.Grądzka M.Jankowska – Lichacz I.Duda B.Jasudowicz G.Milczarek |
|
12. |
Konkurs literacki „Jestem autorem baśni |
II półrocze |
E.Kobielska |
gimnazjum szkoła zawodowa |
13. |
Festyn Integracyjny SZANSA „W Brzechwolandii” |
maj/czerwiec |
koordynator festynu |
Festyn organizowany przez Stowarzyszenie SZANSA przy współpracy SOSW |
14. |
Dzień Teatru – „Brzechwa Dzieciom” |
czerwiec |
J.Andruskewicz W.Pacześniak |
w ramach obchodów Dnia Dziecka |
15. |
Godziny wychowawcze – realizacja tematyki związanej z życiem i twórczością J.Brzechwy |
cały rok szkolny wrzesień - czerwiec |
wychowawcy klas |
Zał tematyka godzin |
16. |
Wyjazd do teatru/kina |
wrzesień - czerwiec |
dyrektor |
|
17. |
Organizacja spotkania z córką Brzechwy |
wrzesień - czerwiec |
dyrektor |
|
18. |
Nawiązane współpracy z SOSW im. J.Brzechwy |
działania całoroczne |
dyrektor |
|
19. |
Świetlicowy konkurs jednego utworu J.Brzechwy |
wg. Planu pracy świetlicy |
A.Śmierska |
|
20. |
Konkurs na prezentację multimedialną o Brzechwie |
zgodnie z rozkładem zajęć z informatyki |
K.Rzeczycka |
Zał wykaz tematów zajęć |
21. |
Realizacja zajęć w pracowni internetowej „Multimedialny świat Jana Brzechwy” |
zgodnie z rozkładem zajęć |
nauczyciele informatyki, RI, logopedii |
Zał wykaz tematów zajęć |
22. |
Brzechwa w piosence – konkurs muzyczny |
II półrocze |
K.Andrzejewska |
|
23. |
Zajęcia biblioteczne w Miejskiej Bibliotece |
wg. odzielnego harmonogramu |
nauczyciel bibliotekarz |
szkoła podstawowa zespoły edukacyjne |
24. |
Spotkanie z pisarzem „Skąd się bierze inspiracja?” |
wrzesień - czerwiec |
|
gimnazjum szkoła zawodowa |
25. |
Rajd dla uczniów mieszkających w internacie |
zgodnie planem pracy internatu |
P.Augustyniak |
|
26. |
Projekt znaczka – orderu (inspiracja literaturą Brzechwy) |
zgodnie planem pracy internatu |
D.Wasilewska |
realizacja projektu w miarę możliwości od roku szkolnego 2010/2011 |
27. |
Wieczorynki - internat młodsza grupa |
zgodnie planem pracy internatu |
A.Przeomiec L.Zahorska |
|
28. |
Wieczory poezji - internat grupa starsza |
zgodnie planem pracy internatu |
M.Pouch A.Szafranowicz |
|
29. |
Zajęcia świetlicowe inspirowane życiem i twórczością Jana Brzechwy |
zgodnie planem pracy świetlicy |
A.Śmierska |
Zał wykaz z planu pracy świetlicy |
30. |
Zajęcia biblioteczne inspirowane życiem i twórczością Jana Brzechwy |
zgodnie planem pracy biblioteki |
M.Orłowska |
Zał wykaz z planu pracy biblioteki |
31. |
Informowanie społeczności szkolnej, rodziców i innych osób zainteresowanych o realizacji programu poprzez:
|
wrzesień bieżąco I,II półrocze na bieżąco
|
A.Przełomiec A.Szafranowicz K.Rzeczycka opiekunowie gazetki A.Śmierska Samorząd Uczniowski |
|
EWALUACJA
W pracach nad realizacją projektu przybliżającego życie i twórczość Jana Brzechwy, istotną rolę odgrywa dokonanie jego ewaluacji.
Zdiagnozowanie poziomu wiadomości i umiejętności uczniów odbędzie się poprzez ankietę przeprowadzoną na początku i na końcu roku szkolnego.
Ewaluacja dotyczyć będzie:
- przebiegu realizacji założonych celów i spodziewanych efektów,
- aktywności uczniów podczas proponowanych zajęć
- podjętych działań edukacyjno – wychowawczych
Zakończenie
Zawarte w programie działania kontynuowane będą w kolejnych latach pracy Ośrodka.
Kolejnym krokiem jest rozwój i doskonalenie podjętych przedsięwzięć m.in. rozwijanie współpracy z Ośrodkami im. J.Brzechwy na terenie kraju, oraz wprowadzenie do wewnętrznego systemu oceniania i nagradzania – orderu Jana Brzechwy.
Zakończenie realizacji zadań projektu nie oznacza zakończenia działań naszej kampanii.
Data……………………..
ANKIETA EWALUACYJNA
Klasa…………………….. Pleć………………………
Przeczytaj uważnie pytania i napisz odpowiedzi.
- Kim jest Jan Brzechwa?
…………………………………………………………………………………........…………………………………………………
- Wypisz znane Ci wydarzenia z życia J.Brzechwy.
……………………………………………………………………………….......................………………………………………..
- Wypisz znane Ci utwory J.Brzechwy.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………...
- Kto to jest patron?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Dziękuję!