WAŻNE

 

Grupowe zajęcia pozalekcyjne rozwijające umiejętności szkole prowadzone metodą E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

Jest to metoda rozwijająca zdolności umysłowe dzieci wraz z ich edukacją matematyczną. Powstała w wyniku wieloletnich badań nad zjawiskami i przyczynami niepowodzeń szkolnych w uczeniu sie matematyki. Realizacja założeń tej metody pozwala w stworzeniu wszystkim dzieciom warunków do pełnego rozwoju swych umiejętności umysłowych. W tej metodzie nie stosuje się tradycyjnego podziału treści ze względu na wiek dzieci . Program obejmuje następujące kręgi tematyczne: orientacja przestrzenna, rytmy, kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania, wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania; rozwijanie umiejętności mierzenia długości, klasyfikacja, układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych, zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia, mierzenie płynów, intuicja geometryczna, kształtowanie gier przez dzieci, zapisywanie czynności matematycznych. Dwanaście wymienionych kręgów tematycznych trzeba zrealizować w podanej kolejności, uwzględnia ona, bowiem nie tylko stopniowane trudności, ale także prawidłowości rozwoju dziecka . Dla uzyskania dobrych efektów zajęcia powinny być prowadzone co najmniej trzy razy w tygodniu. Warunkiem mądrego wspomagania rozwoju dzieci jest zachowanie cyklu rozwojowego i dokładne opanowanie treści łatwiejszych przed przejściem do kolejnych. Uczniowie rozwijają swoje umiejętności poprzez zabawę i działanie. Zajęcia dostarczają wielu emocji angażują emocjonalnie dzieci i dają możliwość odniesienia sukcesu każdemu uczestnikowi.

 


 

Metoda Dobrego Startu

Metoda Dobrego Startu (MDS) została opracowana przez Martę Bogdanowicz. Przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz dla dzieci starszych, których rozwój psychoruchowy przebiega wolniej i nieharmonijnie.
Ćwiczenia MDS są wskazane dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania i pisania, natomiast niezbędne w przypadku dzieci ryzyka dysleksji oraz osób o opóźnionym rozwoju psychoruchowym. Wyrównywanie dysharmonii rozwojowych u dzieci z ryzykiem dysleksji zapobiega powstawaniu niepowodzeń szkolnych lub je minimalizuje. W przypadku dzieci o opóźnionym rozwoju MDS służy rozwijaniu aktywności umysłowej, usprawnianiu psychomotoryki, a tym samym lepszemu funkcjonowaniu w środowisku rówieśniczym i szkolnym.
Oprócz wspomagania rozwoju oraz oddziaływania profilaktycznego MDS ma też znaczenie diagnostyczne. Na podstawie obserwacji zachowania dziecka, trudności podczas wykonywania ćwiczeń oraz analizy błędów można wnioskować o rodzaju i głębokości zaburzeń, można również dostrzec postępy czynione przez dziecko.

Specjalista prowadzący zajęcia: Iwona Duda