1. Zajęcia wspomagające rozwój psychoruchowy dzieci umiarkowanie i znacznie upośledzonych
W ramach realizacji projektu ,,Rewalidacja dzieci i młodzieżyniepełnosprawnej intelektualnie z Powiatu Giżyckiego„ odbywają się w środę w godz.14.30 - 15.15 cykliczne zajęcia, podczas których zterapii ruchem i tańcem korzysta16 osób.
Zajęcia są doskonałą okazją do podniesienia sprawności psychofizycznej.Stanowią trening wytrzymałościowy, wzmacniają siłę mięśni, poprawiająpostawę, podnoszą poczucie własnej wartości, dodają pewności siebie,doskonalą umiejętności prezentacji siebie i swoich możliwości.
Wykorzystanie różnego rodzaju muzyki i przyborów (kolorowe chusty,pompony , obręcze, maski) sprzyja aktywizacji osób nieśmiałych,wycofanych, mających problemy z wyrażaniem uczuć i emocji oraz zakceptacją siebie, swojego ciała i jego wyglądu. Terapia tańcem pomagaim w radzeniu sobie z lękiem i niepewnością.
Poprzez zastosowanie odpowiednio dobranej muzyki i ruchu - od chaosu iradości do uspokojenia i wyciszenia – zajęcia obniżają napięcieemocjonalne, w związku z czym okazję wyciszania, osiągnięcia wewnętrznego relaksu ma także młodzież z nadpobudliwościąpsychoruchową.
Podczas zajęć młodzież uczy się prostych kroków i sekwencjiruchowych, poznaje zasady zachowania się podczas zabaw tanecznych.Świetnym elementem podczas zajęć są tańce w kręgu. Integrują i łączą uczestników zajęć ułatwiając nawiązywanie kontaktów z innymi.
2. Zajęcia „Polisensoryczne wspomaganie rozwoju"
Prowadzone są w specjalnie do tego zaprojektowanej sali- salidoświadczania świata. Postawowymi elementami wyposażenia sali do zajęćstymulacji polisensorycznej są:· Elementy stymulujące zmysłdotyku· Elementy stymulujące zmysł wzroku· Elementystymulujące zmysł słuchu· Elementy stymulujące zmysłwęchu· Elementy stymulujące zmysł smakuRóżnorodność bodźców,symboli odpowiadających naturalnym, podstawowym źródłom żywiołów(ogień, woda, powietrze, ziemia), barw, zapachów, smaków, wrażeńdotykowych i termicznych sprawiają, że zajęcia są atrakcyjną formąspędzania czasu wolnego.
3. Zajęcia wspomagające rozwój intelektualny dzieci lekko upośledzonych
w szkole podstawowej i realizowane są w 2 grupach obejmują łącznie 8uczniów z klas III, IV, V, VI. Zajęcia prowadzone są w formie zabawowejw oparciu o m.in. kinezjologię edukacyjną oraz edukacyjne programymultimedialne. W gimnazjum również są przeprowadzane zajęciawspomagające rozwój. Za pomocą różnorodnych metod i form aktywizującychuczniowie mają szansę doskonalenia swoich umiejętności społecznychprzydatnych w codziennym życiu. Uczestniczy w nich 16 uczniów.
Zdjęcia z realizacji projektu są do obejrzenia w szkolnej galerii.
4. Sala Doświadczania Świata
Zajęcia w Sali Doświadczania Świata mają na celu pobudzić u dziecka wszystkie zmysły, a zatem wzrok, słuch, dotyk, smak, równowagę.
Nauczyciele prowadzący zajęcia wykorzystują do pracy następujący sprzęt: kolumnę bulgoczącą, kolorowe światłowody, lustro ze światłowodami, kulę lustrzaną, rzutnik z kolorowymi obrazami pobudzający wyobraźnię dzieci oraz suchy basen z kuleczkami. Stymulacja poszczególnych zmysłów dostarcza organizmowi nowych doświadczeń, wpływa pozytywnie na rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej, ćwiczy pamięć, rozwija czynny i bierny słownik dziecka.
Zajęcia w Sali Doświadczania świata, to przede wszystkim dobra zabawa dla dzieci, podczas której w nieświadomy sposób uczą się wielu przydatnych i niezbędnych umiejętności.
Zdjęcia z realizacji projektu są do obejrzenia w szkolnej galerii.